dinsdag 15 mei 2012

Vergeten groenten - Tuinbonen

Zijn tuinbonen een vergeten groenten hoor ik je denken? Nee, tenzij je ze vergeet te zaaien! En dat is hier het geval.
Vandaag was ik even door mijn foto's van vorig jaar aan het bladeren en stuitte ik op foto's van mijn tuinbonen oogst. Niet veel, wel heel lekker.
Dit jaar ben ik ze eigenlijk vergeten. Wel heb ik doperwtjes gezaaid en hoewel de plantjes redelijk groeien, zijn ze voorlopig nog niet aan oogsten toe. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit voorjaar toch nog een beetje zon en warmte krijgen zodat ook van de dopperts een foto kan worden gemaakt en op het blog worden geplaatst.

Als het dan zover is kunnen ook de tomaten die op deze dag van de laatste ijsheiligen* nog braaf in hun (koude)  kastje staan te wachten op betere temperaturen, naar buiten.
Ze zijn al aardig afgehard en sommigen hebben al kleine bloemetjes. Ook de courgette staat al een tijdje in de koude kas en geeft af en toe een prachtige gele bloem, die je overigens heerlijk kan vullen met kaas en kruiden maar daarover meer als het echt zomer is!

* IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot 15 mei. Deze periode wordt eveneens IJsheiligen genoemd. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het jaar waarop nog nachtvorst op kan treden. De naamdagen van de genoemde IJsheiligen wordt gezien als de grens tussen weer met mogelijk nachtvorst en zomers weer.

Geen opmerkingen: