Posts tonen met het label doperwten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label doperwten. Alle posts tonen

vrijdag 30 mei 2014

Tuinbonen en doperwten





 Eind mei is het alweer. Nog drie weken tot de langste dag. De laatste dag waarop de rabarber geoogst kan worden en de eerste waarop de paksoi gezaaid kan worden. De maanden zijn werkelijk voorbij gevlogen.

In de afgelopen periode ben ik een weekje vrij geweest. Precies in de zonnige periode. Ik heb in die tijd wat andere tuinen bezichtigd dan die van mijzelf. Zo ben ik met een vriendin naar de zorgboerderij Buytenhof in Rhoon geweest. Leuk om te zien hoe ze daar de verschillende stukken grond indelen. Kruiden, bloemen, groenten en plukvelden zijn op een leuke manier van elkaar gescheiden. Ook heb ik weer eens een kijkje genomen in de tuinen van Villa Augustus. Het blijft een feest om daar rond te lopen en wat hebben zij een goed oog voor details. Binnen staan de mooiste boeketten in al even leuke vazen of potten en buiten zijn bloem-, kruiden- en groentenbed al even zorgvuldig op elkaar afgestemd.

Na die uitstapjes is het ook wel weer leuk om in je eigen tuin aan de slag te gaan. Zeker na de regenperiode van afgelopen week. Door de regen is alles werkelijk uit de grond gespoten en waar ik toch een beetje bang voor was is gebeurd. De tuinbonen hebben luis. Ik heb de planten die waren aangetast er direct uitgehaald. Nu maar hopen dat de rest bespaart blijft.

Vandaag kon ik de eerste tuinbonen oogsten. Ze waren weliswaar nog niet heel erg groot maar ze smaakten echt heerlijk. Door de regen zijn de peulen wat langer blijven hangen en daarvan kon ik de erwten weer eten.

Binnenkort kan ik ook de eerste bieten oogsten. Ik was vrij vroeg met zaaien maar doordat ik ze lange tijd in de koude kas heb gehouden en ze vooraf had verspeend, hoop ik het doorschieten te kunnen voorkomen. Het lijkt erop dat alles goed gaat.

En verder eet ik zo'n drie keer per week verse sla met eigen kruiden en bloemen. Wat blijft dat toch een luxe en wat zal ik dat missen als straks de vorstperiode weer aanbreekt. Maar vooralsnog gaan we eerst nog genieten van een hopelijk geweldige zomer (al voorspellen de weermannen iets anders).

 

zondag 6 april 2014

Rrrrrrrradijs! De eerste oogst

 
Gisteren heb ik de eerste radijsjes uit de kas kunnen oogsten en zeg nou zelf zien ze er niet uit om op te eten? Ik moet ook eerlijk bekennen dat ze het nog wel hebben gehaald tot aan huis maar dat ze de koelkast niet meer hebben gered. Daar doe je het tenslotte ook voor een deel voor, zo vers mogelijk eten.
 
De nieuwe radijszaden voor de radijzen buiten, zijn inmiddels ontkiemd. Ik wil komende maanden immers wel radijzen kunnen blijven oogsten dus moet ik er ook voor zorgen dat er gezaaid blijft worden. Dit geldt ook voor de sla. De eerste kroppen kan ik oogsten en de sla die ik een aantal weken geleden heb opgekweekt staan inmiddels in de koude kas. Tijd om nieuwe kroppen te zaaien.
 
Op de prei na die wat klein blijft, doet alles het goed. De peulen hebben zich inmiddels vastgeklampt aan het gaas en de doperwten kunnen volgende week worden uitgeplant. De uien hebben allemaal al groen loof, de spinazie groeit hard, de raapjes moeten weer worden uitgedund omdat ze elkaar verdringen en de groenten in de koude kas gaan als een speer.
 
Door het mooie weer heb ik een beetje tijd over om andere leuke dingen te gaan doen zoals het maken van de broccolisalade uit mijn nieuwste kookboek "The Green Kitchen". Deze salade is echt geweldig. Ik ga hem morgen in de lunchpauze samen met een vriendin oppeuzelen. Het recept zal ik binnenkort op mijn blog zetten.
 


woensdag 12 maart 2014

Grote voorjaarsschoonmaak!


Vandaag had ik een dag vrij genomen om lekker op de tuin te gaan werken. De glazen ramen van de kas verdienden wel een sopje, de tuinbonen die ik altijd met touw ondersteun moesten worden voorzien van steunmateriaal, de rekken voor de doperwtjes moesten worden opgebouwd en de spinazie moest worden gezaaid. Een hele lijst met "to do" dingen dus.

Het was gelukkig geen straf met dit mooie weer en wat geeft het een voldaan gevoel als alles dan weer schoon en aan kant is.

Om 8.15 uur stond ik al gewapend met een bakje yoghurt en een thermoskan warm water voor het hek. Als eerste heb ik de kas uitgeruimd en al het "stilleven" wat zich had verzameld verwijderd. Daarna de ramen gezeemd en de radijzen uitgedund. Ze doen het goed zo achter het glas met de deur open. Net als de peterselie. Het heeft even geduurd (een week of drie) maar ze zijn toch ontkiemd.

Daarna heb ik met touw de rijtjes tuinbonen ondersteund. Het schijnt niet nodig te zijn maar ik vind het wel een veilig idee dat ze enige weerstand hebben bij wind.
Op het bed naast de tuinbonen heb ik de rekken met doperwten geplaatst. Om een en ander een beetje natuurlijke uitstraling te geven heb ik de gaasrekken ondersteund met gevonden stokken. Het geeft een speels effect. Op het bed daarnaast heb ik spinazie gezaaid.

In de koude kas groeit alles goed. Je ziet al een duidelijk verschil met twee weken geleden. De paksoi kan denk ik over twee weken wel geoogst worden. Sla en venkel zullen nog even moeten wachten.

Dan staan er thuis nog doperwten, zomerprei, sla, peper en Cosmea. De doperwten gaan morgen mee naar de tuin om uitgeplant te worden.

Omdat ik dan weer wat ruimte heb, ga ik morgenavond verzinnen wat er nog meer gezaaid kan worden.

En zo blijven we lekker bezig ...................