woensdag 27 juni 2012

Oogst: paksoi en prei


Apetrots ben ik op mijn eerste oogst paksoi en prei. Je zou verwachten dat ik het mooie er onderhand wel vanaf had gekeken maar niets is minder waar: ik vind ze prachtig! Afgelopen weken heb ik ze beiden nauwlettend in de gaten gehouden. De paksoi heb ik bij de aanplant direct een koolkraagje gegeven zodat de koolvlieg zijn eitjes niet bij de voet neer kon leggen. Voor de zekerheid had ik ze ook maar afgedekt met insectengaas voor het geval de nestdrang toch te groot zou zijn en ik moet zeggen dat ik vlieg noch ei heb gezien. Met andere woorden het werkt!

De zomerprei staat nu zo'n 2,5 maand in de grond. Ze zijn nog niet heel erg dik maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg. De smaak is er beslist niet minder om.

Een tijd terug had ik al een leuk recept uitgezocht waarbij ik zowel de prei als de paksoi kon verwerken. Een recept waarbij je geen handenvol nodig hebt, wat er leuk uit ziet en niet onbelangrijk, wat ook nog eens heerlijk smaakt. Ik denk dat het is gelukt. Voor 2 personen had ik voldoende aan 1 paksoi. Aangezien ik er op dit moment nog maar 2 oogstklaar heb staan, kan ik nog tweemaal zo'n oogstvreugdemoment meemaken!

Paksoi bladeren gevuld met prei, tauge, kipfilet & knoflook

1 kleine struik paksoi
1 dunne prei
1 teentje knoflook
75 gram tauge
200 gram kipfilet
1 el verse selderij
1 el ketjap manis
1/2 tl sambal of een verse peper

Haal 6 mooie bladeren van de paksoi en snijd de stelen eraf. Blancheer de bladeren 2 minuten in licht gezouten water en laat ze op een schone theedoek uitlekken.

Snijd de prei in ringen en snijd de knoflook fijn. Fruit beiden met wat olie in een pan. Je kunt eventueel de stelen van de paksoi in kleine stukjes snijden en toevoegen.

Snijd de kipfilet in blokjes en bak deze in wat olie. Voeg sambal en ketjap toe. Een andere optie is om de kipfilet een aantal uren van tevoren te marineren. Aan de marinade kunnen eventueel nog andere kruiden worden toegevoegd.

Blancheer de tauge en bak deze kort met de kipfilet mee.

Verdeel de vulling over de bladeren en vouw de bladeren tot een pakket. Verwarm de oven voor op 200 graden en leg de pakketjes in een ingevette ovenschaal. Dek de schaal af met zilverfolie en bak de pakketjes 20 minuten.
Serveer de paksoipakketjes met rijst en (zelfgemaakte) pindasaus.

Geen opmerkingen: