zondag 25 augustus 2013

In de bonen (recept: salade van pronkbonen met eieren en bacon)

De bonen hebben het met het mooie weer van de laatste weken erg naar hun zin. De prachtig rode bloemen van de pronkboon veranderen in korte tijd in mooie bonen. Hoe meer bonen je plukt hoe meer je er voor terug krijgt. Jong plukken heeft de voorkeur omdat de boon anders draden vormt.
 
De Borlotti bonen groeien goed en hebben op dit moment bloemen. Ik ben erg benieuwd naar deze fel gekleurde (droog)bonen maar ik zal nog even geduld moeten hebben.
 
Tijdens een van mijn zoektochten in de kringloopwinkel, stuitte ik op het boek "Chez L'Hirondelle"van Heleen Oosterveld. Het boek geeft een kijkje in de keuken van de kok. Omdat de schrijfster zelf beschikt over een (grote) moestuin op het Franse platteland, zijn de recepten voor mij zeer geschikt. 
 
Het eerste recept dat ik maakte moest natuurlijk een recept met bonen zijn. Hoewel bij de bonensalade uit het boek wordt uitgegaan van sperziebonen, smaakte de salade met pronkbonen of snijbonen ook heerlijk. De vinaigrette is werkelijk super. Een van de lekkerste die ik ooit gemaakt (en geproefd)  heb.
 
Bij deze het recept:
 
De vinaigrette
 
2 of 3 teentjes knoflook
1/4 bosje versgeplukte peterselie
een halve eetlepel honing
3/4 eetlepel Franse mosterd
1 dl dragon azijn (of witte azijn met een takje dragon apart toegevoegd)
1,5 dl zonnebloemolie
0,5 dl notenolie (ik gebruikte walnotenolie)
1,5 dl goede olijfolie
zout en peper
 
De bonensalade (4 personen)
 
500 gram pronkbonen, snijbonen of sperziebonen
2 hardgekookte eieren
6 eetlepels vinaigrette
100 gr bacon (in het recept gebruikt men rookspek)
zout en peper
 
Haal de bonen af, halveer ze eventueel en blancheer ze in ruim kokend waer met wat zout in ongeveer vijf minuten beetgaar. Laat de bonen uitlekken en vermeng ze, als ze nog lauwwarm zijn met de vinaigrette.
 
Kook in de tussentijd de eieren.
 
Snijd als je rookspek gebruikt het spek in kleine blokjes en bak deze zonder toevoeging van vet in de koekepan. Gebruik je net als ik bacon, bak deze dan kort (in olijfolie) zodat ze nog zacht zijn.
 
Hak de gekookte eiren fijn en strooi er peper en zout over.
 
Schik de bonen op een saladeschotel, strooi het fijngehakte ei erover en maak de salade af door er op het laatste moment de spek of het bacon over te strooien.
 
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

Rinus zei

Ga ik zeker eens proberen buurvrouw :)

Unknown zei

Helemaal goed buurman! Ben benieuwd wat je ervan vindt. Jammer dat het allemaal zo'n beetje op z'n einde loopt he!