zondag 30 maart 2014

Paksoi uit de koude kas (Recept: Tumis van Paksoi)


Gisteren heb ik de eerste paksoi uit de koude kas kunnen oogsten. Reden om ook maar meteen een nieuw recept uit te proberen. Hoewel wij het gerecht vegetrarisch hebben gegeten kan de Tumis ook prima met bijvoorbeeld gebakken scholfilet. Een lekker gerecht wat ook nog eens snel te maken is. Ik zal hem zeker vaker gaan maken.

Wat was het overigens weer heerlijk om iets uit de tuin te kunnen oogsten. Op wat veldsla na heb ik dat na de preien, pastinaken en boerenkool niet meer kunnen doen.

Door het prachtige lenteweer van afgelopen dagen groeit alles enorm hard. De rode en groene sla zie je per dag groeien en het zal dan ook niet lang meer duren voordat ik de eerste kroppen kan oogsten. De venkel doet het ook prima onder glas. De preitjes uit de kas bij het huis bleven wat achter en heb ik van de week meegenomen naar de tuin om te kijken of ze het in deze kas wat beter doen. Een paar heb ik er uitgeplant en met folie afgedekt. Ik ben benieuwd of ze aan zullen slaan.

De uitjes die ik een paar weken geleden heb uitgeplant laten hun eerste groene sprieten al zien, de raapjes heb ik gisteren flink uitgedund, net als de spinazie en de tuinbonen en peulen groeien rustig door.

Gisteren heb ik de eerste worteltjes gezaaid. Ronde Parijse. Vanavond zijn de winterwortelen aan de beurt want ik zag dat deze ook al vanaf maart gezaaid kunnen worden.

In wat kleine vierkante vakken die ik vrij had gehouden voor plukbloemen, heb ik klaprozen en riddersporen gezaaid. De rest van de bloemen, Cosmea, Violieren, Leeuwenbekken en Kattesnor, staan in de koude kas en zijn net ontkiemd of doen nog erg hun best om zover te komen.

Het gaat vast goed komen allemaal!

Tumis van Paksoi (voor 2 personen)
 
Wat heb je nodig:
 
1 paksoi
2 uien
1 cayenne peper
2 theelepels rietsuiker
2 eetlepels Ketjap Manis
1 knoflook
beetje olijfolie
 
 
 
Was de Paksoi bladeren en snijd het witte gedeelte ertussen uit. Laat de Paksoi goed uitlekken en snijd ze daarna in stukken.  Snijd de ui in kleine stukjes. Doe wat olijfolie in een pan en fruit de uitjes glazig. Pers de knoflook erboven uit en maak een sausje door er de ketjap en rietsuiker aan toe te voegen. Voeg de Paksoi en de peper toe en smoor het geheel totdat de Paksoibladeren zacht zijn.
Ik heb ervoor gekozen de peper mee te laten stoven maar je kunt deze desgewenst ook in stukjes snijden.
 
De Tumis serveer je met zilvervliesrijst.



 

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Fijn, wat groeit het allemaal lekker door nu! De Raapjes willen hier niet groeien....eerdaags maar opnieuw zaaien....fijne dag nog!

Unknown zei

Hoi Annemiek,
Ik heb wat problemen met mijn blogaccount waardoor je je reactie via google+ hebt moeten plaatsen. Omdat ik deze optie inmiddels heb uitgeschakeld komt je reactie in deze vorm op mijn blog.
Jammer van de raapjes maar je kunt makkelijk nog een keer zaaien. Ikzelf twijfel over mijn preien maar wacht nog even af.

Piroska zei

Lekker recept! Ik ga het proberen als mijn paksoi groot genoeg is.

Leuke blog ook, ik heb mij geabonneerd :-)

Unknown zei

Ik ben benieuwd hoe je het recept vindt Piroska! Nog 1 paksoi en dan ben ik er even doorheen maar ik heb al bedacht dat ik het een keer met spinazie ga maken.

Leuk dat je je geabonneerd hebt!

Ik heb toevallig pas je update op het moestuinforum gelezen!