woensdag 12 maart 2014

Grote voorjaarsschoonmaak!


Vandaag had ik een dag vrij genomen om lekker op de tuin te gaan werken. De glazen ramen van de kas verdienden wel een sopje, de tuinbonen die ik altijd met touw ondersteun moesten worden voorzien van steunmateriaal, de rekken voor de doperwtjes moesten worden opgebouwd en de spinazie moest worden gezaaid. Een hele lijst met "to do" dingen dus.

Het was gelukkig geen straf met dit mooie weer en wat geeft het een voldaan gevoel als alles dan weer schoon en aan kant is.

Om 8.15 uur stond ik al gewapend met een bakje yoghurt en een thermoskan warm water voor het hek. Als eerste heb ik de kas uitgeruimd en al het "stilleven" wat zich had verzameld verwijderd. Daarna de ramen gezeemd en de radijzen uitgedund. Ze doen het goed zo achter het glas met de deur open. Net als de peterselie. Het heeft even geduurd (een week of drie) maar ze zijn toch ontkiemd.

Daarna heb ik met touw de rijtjes tuinbonen ondersteund. Het schijnt niet nodig te zijn maar ik vind het wel een veilig idee dat ze enige weerstand hebben bij wind.
Op het bed naast de tuinbonen heb ik de rekken met doperwten geplaatst. Om een en ander een beetje natuurlijke uitstraling te geven heb ik de gaasrekken ondersteund met gevonden stokken. Het geeft een speels effect. Op het bed daarnaast heb ik spinazie gezaaid.

In de koude kas groeit alles goed. Je ziet al een duidelijk verschil met twee weken geleden. De paksoi kan denk ik over twee weken wel geoogst worden. Sla en venkel zullen nog even moeten wachten.

Dan staan er thuis nog doperwten, zomerprei, sla, peper en Cosmea. De doperwten gaan morgen mee naar de tuin om uitgeplant te worden.

Omdat ik dan weer wat ruimte heb, ga ik morgenavond verzinnen wat er nog meer gezaaid kan worden.

En zo blijven we lekker bezig ...................





 

2 opmerkingen:

@nnemiek zei

Oh geweldig, wat ben je druk geweest, en fijn dat alles opkomt. Als het zo blijft kunnen we lekker vroeg oogsten :)

groetjesss

Unknown zei

Ja he Annemiek. Het was zulk lekker weer deze kans kon ik niet voorbij laten gaan. Je bent ook lekker bezig las ik op http://fruittuin.blogspot.nl
Dat we inderdaad maar vroeg mogen oogsten (en veel) ;-)