vrijdag 7 maart 2014

Moestuin Miep's Granola

 
Hoewel er genoeg te doen is op de tuin, heb ik vandaag toch even tijd vrij gemaakt om deze overheerlijke granola te maken. Na veel combinaties te hebben uitgeprobeerd vind ik dit toch wel de lekkerste. De cranberries en walnoten heb ik gisteren bij de notenkraam op de markt gehaald. De rest heb ik eigenlijk altijd standaard in huis.

De granola is heerlijk in yoghurt maar kan ook heel goed door een havermoutontbijt.
Probeer zelf maar!

Voor een weckpot zoals op de afbeelding, heb je de helft van onderstaande hoeveelheden nodig.

Ik gebruikte voor het eerst de glutenvrije havervlokken van "Lieke is vrij" en dat is mij goed bevallen.

Je hebt nodig:
  • 350 gram vlokken (haver of spelt of een combinatie hiervan)
  • 1 koffiekopje gepelde en gehakte walnoten
  • 2/3 koffiekopje pittenmengsel (zonnebloempitten, pijnboompitten, sesamzaad)
  • 2 theelepels kaneel
  • 1/4 tl zout
  • 4 eetlepels arachideolie
  • 6 eetlepels bloemenhoning
  • 2 koffiekopjes cranberries (pas toevoegen nadat granola uit de oven is)
xxxxxxxxxxxx
 
Meng alle droge ingredienten  (incl kaneel en zout) in een grote kom, behalve de cranberries.
Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
Verwarm in een steelpannetje de olie. Gebruik hiervoor de laagste stand. Zogauw je de olie hebt verwarmt, voeg je de honing toe en roer je totdat de honing in de olie is opgenomen.
Leg de droge ingredienten op de bakplaat en schenk er voorzichtig het olie/honing mengsel over.
Schuif de bakplaat in de oven en laat het geheel 30 minuten in de oven staan. Roer om de 5 minuten het mengsel om.
Na 30 minuten haal je de bakplaat uit de oven en laat je de granola iets afkoelen. Voeg als laatste de cranberries toe.
Je zult zien dat de granola tijdens het afkoelen knapperig wordt.
Wanneer de granola goed is afgekoeld kan je haar het beste in een weckpot bewaren.
 


2 opmerkingen:

Marjan zei

Toevallig vandaag mijn laatste granola opgemaakt, ook met cranberries en kokos extra. Heerlijk vind ik het! Morgen weer nieuwe.

Unknown zei

Klinkt ook lekker met kokos! Het komt er niet altijd van maar je zou eigenlijk altijd een voorraadje moeten hebben. Succes met nieuwe maken morgen.