zondag 23 februari 2014

Oude oogst en nieuw groen


De natuur loopt door het warme weer een maand voor op het seizoen. Dat heeft zo zijn voordelen, tenminste als we geen vorst meer verwachten. Vorige week ben ik begonnen met oogsten van de laatste boerenkool, de winterpreien en de pastinaken. Het was behoorlijk veel. Vandaag zijn de laatste aardperen opgegraven en ook dat waren behoorlijk wat kilo's. Vanavond even het ergste vuil ervan af boenen en dan gaat morgen het eerste deel mee naar kantoor. De rest heb ik thuis even ingekuild in afswachting van gegadigden. Een deel plaats ik binnenkort weer terug. Ik plaats er maar enkele terug omdat 20 kilo aardperen wel erg veel is voor 2 personen.

In de tussentijd heb ik het merendeel van de bedden omgespit en ben ik voorzichtig begonnen met het vullen van de koude bakken met sla, paksoi en venkel. Ook heb ik een bak waarin ik bietjes heb gezaaid in de koude bak gezet.

Op een omgespit bed heb ik de eerste raapjes gezaaid en deze afgedekt met vliesdoek.

De rabarber doet flink zijn best met groeien. Ik zal ze in de gaten moeten houden want als het te koud wordt moeten ze afgedekt worden.

In de koude kas bij huis groeien de tuinbonen snel. Ook de erwten en de zomerprei doen het goed. De pepers en paprika's heb ik verspeend, net als de sla. Vandaag heb ik hoge Leeuwenbekken gezaaid en in de loop van de week zal ik nog een aantal bloemen voorzaaien want dat plukken is mij prima bevallen.

Overigens is de Goudsbloem het gewoon blijven doen en wordt ik nog steeds mondjesmaat voorzien van een oranje bloem.

Ik denk erover om binnenkort de uien te planten maar wacht voor de zekerheid de weerberichten van deze week nog even af.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Via Annemiek kom ik op je blog terecht.

Leuk, is dat tuinieren he!
De komende dagen krijgen we mooi weer.
Je hebt al het een en ander gezaaid?

Groetjes Thea

Doortjes Moestuin

Unknown zei

Hoi Thea, Wat leuk dat je mij via het blog van Annemiek hebt gevonden. Je hebt zelf ook een leuk blog zag ik (Doortjes moestuin). Het wordt inderdaad prachtig weer komende dagen. Tijd om de tuinbonen uit te gaan planten en tussendoor van het zonnetje te gaan genieten!