woensdag 11 juni 2014

Oogstpret



















Er kan op dit moment volop geoogst worden. De tuinbonen, peulen, sla, aardbeien, rabarber en bietjes blijven maar geven. Dit is waar je het uiteindelijk allemaal voor doet. Het vergt wat investering vooraf maar dan heb je ook wat.
 
In de tussentijd raken er ook weer een paar bedden leeg. De knoflook was aangetast door roest en heb ik eerder moeten oogsten en de spinazie schoot door. Geen probleem want die bedden kunnen weer worden benut met andere groenten.
 
Vandaag heb ik de winterpreien uitgeplant. Ze zijn weliswaar nog erg klein maar mijn ervaring met de zomerprei is dat ze het met wat bemesting toch prima gaan doen. Ook heb ik borlottibonen gelegd en snijbiet, sla, bieten en boerenkool voorgezaaid. Door het grote aantal slakken durf ik het niet aan om ze rechtstreeks in de grond te zaaien/leggen.
 
De bloemen die ik had gezaaid (Cosmea, Violier en Leeuwenbek) doen het goed. De dropplant laat zelfs al bloemen zien.
 
De uien gaan nu echte bollen vormen en ik ben heel benieuwd wanneer ze gaan strijken en ik ze kan gaan oogsten. Ik schat dat het nog wel zeker een maand duurt.
 
De aardappelen lijken goed te gaan. Ik zeg lijken omdat ik nog niet onder de grond heb gevoeld hoe het ervoor staat. Een mooi klusje voor morgen. De courgettes geven ook al vruchten en de pompoenen lijken zich te settelen.
 
Al met al heb ik geen klagen en eten we volop van de verse groenten.





4 opmerkingen:

@nnemiek zei

oh dat klinkt allemaal prima! Wat gaat het nu ineens snel he...kan het bijna niet bijhouden met opeten...hahaha

Unknown zei

Ja het is wat je noemt dooreten Annemiek haha. Maar je hoort mij niet klagen. Word jij ook zo creatief in het verzinnen van recepten?

Unknown zei

Wat ziet alles er toch prachtig uit bij je en je aubergine is wonderschoon!

Unknown zei

Dankjewel Jolanda! Het is nu zo'n fijne tijd.