vrijdag 30 mei 2014

Tuinbonen en doperwten





 Eind mei is het alweer. Nog drie weken tot de langste dag. De laatste dag waarop de rabarber geoogst kan worden en de eerste waarop de paksoi gezaaid kan worden. De maanden zijn werkelijk voorbij gevlogen.

In de afgelopen periode ben ik een weekje vrij geweest. Precies in de zonnige periode. Ik heb in die tijd wat andere tuinen bezichtigd dan die van mijzelf. Zo ben ik met een vriendin naar de zorgboerderij Buytenhof in Rhoon geweest. Leuk om te zien hoe ze daar de verschillende stukken grond indelen. Kruiden, bloemen, groenten en plukvelden zijn op een leuke manier van elkaar gescheiden. Ook heb ik weer eens een kijkje genomen in de tuinen van Villa Augustus. Het blijft een feest om daar rond te lopen en wat hebben zij een goed oog voor details. Binnen staan de mooiste boeketten in al even leuke vazen of potten en buiten zijn bloem-, kruiden- en groentenbed al even zorgvuldig op elkaar afgestemd.

Na die uitstapjes is het ook wel weer leuk om in je eigen tuin aan de slag te gaan. Zeker na de regenperiode van afgelopen week. Door de regen is alles werkelijk uit de grond gespoten en waar ik toch een beetje bang voor was is gebeurd. De tuinbonen hebben luis. Ik heb de planten die waren aangetast er direct uitgehaald. Nu maar hopen dat de rest bespaart blijft.

Vandaag kon ik de eerste tuinbonen oogsten. Ze waren weliswaar nog niet heel erg groot maar ze smaakten echt heerlijk. Door de regen zijn de peulen wat langer blijven hangen en daarvan kon ik de erwten weer eten.

Binnenkort kan ik ook de eerste bieten oogsten. Ik was vrij vroeg met zaaien maar doordat ik ze lange tijd in de koude kas heb gehouden en ze vooraf had verspeend, hoop ik het doorschieten te kunnen voorkomen. Het lijkt erop dat alles goed gaat.

En verder eet ik zo'n drie keer per week verse sla met eigen kruiden en bloemen. Wat blijft dat toch een luxe en wat zal ik dat missen als straks de vorstperiode weer aanbreekt. Maar vooralsnog gaan we eerst nog genieten van een hopelijk geweldige zomer (al voorspellen de weermannen iets anders).

 

Geen opmerkingen: