zondag 26 maart 2017

Volop bedrijvigheid (Recept Citroensiroop)



Het is aanpoten deze tijd van het jaar. Vensterbanken en kassen staan vol met zaailingen en de eerste bedden zijn alweer gevuld. Van de week plantte ik de tuinbonen en doperwten uit, pootte ik aardappelen en zette ik de plantuitjes uit. Radijzen had ik al eerder gezaaid en groeien als kool.

In de kas staan Koolrabi, Spinazie, Sla en wat kruiden. Van de sla oogst ik regelmatig en van de week kan ook de eerste spinazie geoogst worden.

In de kas aan huis staan bietjes, broccoli (paars en groen), Goudsbloem, Zinnia's, pompoen, courgettes (groen en geel), pluksla en rucola. Het wordt echt dringen geblazen. Gelukkig staan de pepers nog steeds op de vensterbank binnen.


Met dit weer krijg ik altijd zin om wat siropen te maken. Omdat de vlierbloesem nog niet in bloei staat is het citroensiroop geworden. Het recept vind je onder aan dit blog.


Niet alles is een nieuw begin. Van de aardperen neem ik tot de winter afscheid. Van de laatste peren maakte ik een heerlijke aardperensoep. De smaak blijft bijzonder. Het leuke van een late aardperenoogst is dat je de soep kan combineren met verse kruiden en eetbare bloemen.



Op dagen dat het weer wat minder is bak ik broden en ga ik verder met mijn kookschriftje. Weg met alle losse papiertjes en opgeslagen pagina's. Terug naar een schrift waarin ik alles in 1 keer terug kan vinden. Natuurlijk met foto's. Wel zo handig als je een etentje hebt zodat je vooraf een beetje in kan schatten hoe de tafel er uit komt te zien.



RECEPT CITROENSIROOP

200 ml sap van biologische citroenen
3 theelepels suiker (ik gebruikte rietsuiker)
200 ml water
300 gram geleisuiker

Kook 2 kleine (inmaak) flesjes goed uit in een grote pan met water. Laat ze tot gebruik in de pan.
Kook het sap met de suiker, geleisuiker en het water 1 minuut goed door. Zeef het sap door een neteldoek.

Haal de flessen met een tang uit het water en vul ze met de hete siroop. Sluit de flessen af.
Goed schoongemaakt en donker bewaard is de siroop wel een jaar houdbaar.