vrijdag 8 juni 2012

De kruidenhoek: koriander(sambal)


Je houdt ervan of niet: koriander.
In de loop der jaren ben ik dit kruid, net als dille, steeds meer gaan waarderen. Beiden zijn heerlijk in dressings en in salades.
Zowel de blaadjes, de wortels als het zaad van de koriander worden gebruikt in gerechten.
Omdat ik op de volkstuin een flinke bos cadeau had gekregen en mijn eigen plant ook behoorlijk in omvang toeneemt, wilde ik er iets mee doen waar ik wat langer plezier van zou hebben. Dan kom je al snel in de sambals of chutney's. Het is dus een sambal geworden.
Hoewel de smaak van koriander best heftig kan zijn, valt dat in deze sambal reuze mee.


Koriandersambal
75 gram vers korianderblad
60 gram pepers
30 gram knoflook
een klein beetje trassi
30 ml (arachide)olie
5 gram zout
Kook voordat je aan de sambal begint een klein glazen potje met goedsluitende deksel uit in kokend water en ze deze omgekeerd op een steriele theedoek.
Doe de olie in een steelpannetje en fruit hierin de zeer fijn gesneden knoflook en pepers. Voeg het korianderbland en de trassi toe en laat alles net zolang stoven totdat de olie boven komt drijven. Doe het mengsel over in het glazen potje en sluit het deksel goed. Deze sambal blijft in de koelkast een aantal weken goed. Dit is een vrij grove sambal. Wil je een hele fijne sambal, wrijf dan de ingredienten in de vijzel fijn.

2 opmerkingen:

Astrid zei

Hoi Moestuinmiep,

Leuk recept, ga ik ook eens proberen te maken, maar dan met koriander van de markt. Ik mis alleen nog de cranberryplant.

groetjes
Astrid

Unknown zei

Hoi Astrid,

Je brengt mij wel op een idee met je cranberryplant. Misschien dat ze het onder de rook van Rotterdam net zo goed doen als op Terschelling. Ik ben benieuwd wat je van de koriandersambal vindt!
Van de waterkers kan volgens overigens meerdere keren worden geoogst. Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken dan heb ik altijd nog wat waterkers staan.