vrijdag 13 juli 2012

Onsterfelijkheidskruid (Jiaogulan)

Of het plantje zijn naam eer aandoet zullen we pas op lange termijn weten. Ik heb hem een aantal maanden geleden gekocht als klein plantje. De laatste die er nog stond en ik vermoed dat het ook het minst mooie exemplaar was omdat ik het aantal blaadjes op 1 hand kon tellen. Volgens de beschrijving wordt de plant gebruikt in de traditionele chinese geneeskunde en heeft het de belangstelling van wetenschappers vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen die verwant zouden zijn aan die van Ginseng.
De plant dankt zijn naam aan het hoge aantal honderdjarigen in de Chinese provincie Guizhou. Dat de mensen in Guizhou zo oud worden wordt toegeschreven aan het dagelijks gebruik van theebereidingen met dit kruid. De thee kan zowel van gedroogde-  als van verse bladeren gezet worden en heeft volgens de beschrijving een zoethoutachtige smaak. Verder is de plant een snelle groeier, makkelijke stekker en kan hij zowel binnen als buiten overwinteren. Wel zal hij als hij buiten overwintert zijn bladeren verliezen. Jiaogulan heeft volgens de beschrijving de volgende eigenschappen:

  • Weerstandverhogend
  • Positieve werking op hart- en leverfuncties
  • Stabiliserende werking op de bloeddruk
  • Cholesterolverlagend
  • Geeft je meer energie bij lusteloosheid
  • Ontgifting van organen
  • Geeft meer rust bij zenuwachtigheid

  • Het heeft even geduurd voordat ik van mijn exemplaar heb kunnen oogsten maar hij is nu niet meer te houden en groeit alle kanten op. Inmiddels heb ik al een aantal stekken genomen die het in mijn "nieuwe" koude kas erg naar hun zin hebben. Ook drink ik sinds een week of 2 iedere dag een potje thee. Omdat ik de smaak zelf helemaal niet naar zoethout vind smaken (en ik ben gek op zoethout), doe ik er een paar takjes munt bij.  Om volgend jaar weer gegarandeerd te zijn van verse blaadjes, zet ik de moederplant van de winter in de koude kas (en ik hoop stiekem dat ik er op die manier van de winter ook wat van kan oogsten).




    4 opmerkingen:

    Anoniem zei

    Nou dat klinkt goed dus ik hou me aanbevolen voor een stekje ;-). Vond je blog op Google: de derde van boven toen ik het kruid googlde! Groetjes en prettig weekend! Annelies

    Unknown zei

    Ik houd er eentje apart voor je!

    Unknown zei

    Hoeveel blaadjes gebruik je voor 1 liever thee en kneus je deze of laat je ze heel?

    Unknown zei

    De blaadjes laat ik heel. Meestal gebruik ik een klein strengetje en hang dat in een kop gekookt water. Het hangt er ook van af of je je thee sterk drinkt of niet. Ik drink hem meestal vrij sterk. Succes @afra geurs