zondag 20 mei 2012

Bieslook (en ander bloeiend spul)


Bij mijn inspectierondje vanochtend door de tuin heb ik de kruiden geplukt voor het bouquet garni voor de groentensoep. Het schijnt dat je de kruiden het beste 's-ochtends vroeg kunt plukken. Een klassiek bouquet garni bestaat uit peterselie, tijm en laurier. Mijn bouquet wisselt nogal eens. Vandaag heb ik wat takjes geknipt van laurier, dragon, tijm en rozemarijn.
De kruiden bind ik vast met touw en door het touw zet ik een haakje dat weer aan de rand van de soeppan hangt zodat alleen de kruiden de bouillon raken.


Heel veel groenten en kruiden staan in bloei. Zo ook de courgette, tomaten en aardbei. Een goed teken!
Hoewel het niet aan te raden is om de bieslook tot bloei te laten komen omdat bloei ten koste gaat van de smaak, kan ik het toch niet laten om er een paar zover te laten komen. Het blijft een mooi klein paars bolletje dat prachtig kleurt tegen het frisgroene blad van de citroenmelisse.



Wie ook een echt lentegevoel had was de slak die zich tussen de buxus door driftig een weg zocht naar mijn slaplantjes. Gelukkig spotte ik
hem op tijd en heeft hij geen verdere schade aan kunnen richten. Het is wel het sein om mijn koperen ringen om de slaplantjes te gaan plaatsen. Koperen ringen geven een lichte schok af wanneer de slak in contact komt met de ring. De slak maakt hierdoor rechtsomkeer en de plantjes blijven gespaard van vraat.


De courgette is net als de tomaten en een aantal peperplantjes, inmiddels ook verhuisd naar buiten. Hij lijkt het naar zijn zin te hebben en geeft met regelmaat bloemen. Het wachten is nu op de bijen die voor de bestuiving moeten gaan zorgen. Vorig jaar was de bestuiving niet optimaal en gaf de courgette af en toe kleine vruchten die rottende uiteinden hadden en daardoor niet eetbaar waren. Hopelijk gaat het dit jaar beter en anders zal ik zelf met een wattenstokje aan de slag moeten ............




Geen opmerkingen: