dinsdag 8 mei 2012

Sla



Eerder dan verwacht hebben we vandaag dan toch de eerste krop sla kunnen oogsten. Wat een verschil met de sla uit de winkels. Ik was bijna vergeten hoe lekker verse sla smaakt. Nog even geduld en de salades kunnen binnenkort worden opgesierd door de zelfgekweekte tomaatjes en komkommertjes. Tot die tijd doen we het nog maar even met producten uit de winkels.

Sinds een paar dagen lopen de temperaturen iets op. Dat in combinatie met de regenbuien die met grote regelmaat vallen, maakt dat alles goed groeit. De kruiden schieten uit de grond en de bieslook heeft alweer zijn eerste knoppen. Eigenlijk zou ik ze direct moeten verwijderen maar ik laat er toch een paar inzitten om van de mooie paarse bolletjes te kunnen genieten.


De muntsoorten die ik in mijn flexibele bakken heb geplaatst groeien ook goed. De volgende salade bestrooi ik rijkelijk met mijn nieuw aangeplante mandarijnmunt. De mandarijnmunt heeft een bijzonder frisse smaak en er kan eventueel ook thee van getrokken worden. Ik ben benieuwd. 


Verder komen de aardappelplantjes al boven de grond kijken en worden de aardperen al aardige plantjes. De aardbeien hebben hun eerste bloemen en de worteltjes krijgen al een aardige loofdos.
Nu nog een beetje zon en weg met de regen dan kunnen we er lekker vanuit de tuin van gaan genieten!


Salade met geitenkaas

Een krop sla
tomaatjes
bosui
knoflook
augurkjes
gembersiroop
verse peterselie
bieslook
feta

Was de sla, droog haar in de sladroger en scheur de blaadjes in stukjes. Leg de blaadjes in een schaal.
Was de tomaatjes en snij, deze in schijfjes en voeg toe aan de sla. Knip de bieslook fijn en strooi dit boven de sla uit. Snij de feta in kleine blokjes en voeg eveneens aan de sla toe.

 Snijd de bosui in kleine stukjes en doe deze in een kommetje. Snijd 6 tot 8 mini augurkjes in kleine stukjes en voeg deze aan het kommetje toe. Voeg 3 eetlepels gembersiroop toe en een beetje vocht van de augurken. Pers de knoflook erboven uit en voeg de peterselie toe.

Roer het mengsel door de salade en schep deze goed door.

Geen opmerkingen: