woensdag 20 november 2013

Recept: hummus met tahin, knoflook en peterselie


Volgens de weerberichten gaat het er deze week dan toch echt van komen: winterse temperaturen met hier en daar wat nachtvorst. Reden om afgelopen weekend de laatste bietjes uit de grond te halen en deze samen met een deel van mijn boerenkool weg te geven aan een goede vriendin. Bietenfanaat als ze is, was ze er erg blij mee.
Je kunt ervoor kiezen de bietjes met de vorst te laten staan maar de smaak schijnt daarna wel iets minder te zijn. Ik durfde het niet aan om ze te laten staan.

Zaterdag stond ik al vroeg in de keuken om een Tajine maaltijd voor vrienden voor te bereiden. Het vlees had ik de avond ervoor al ingewreven met kruiden en in de koelkast laten overnachten. Het vlees en de overige ingredienten hadden de hele dag de tijd om zachtjes in de tajines te stoven. Het recept, Rundertajine van Jamie Oliver, is verreweg mijn favoriete tajine recept.

In de tussentijd maakte ik voor erbij hummus met tahin. De notensmaak geeft de humus net wat meer body. Het recept kwam ik tegen op een belgische site. Op de site www.lekkertafelen.nl staat een soortgelijk recept. Voor de hummus heb je nodig:

400 gram kikkererwten
2 lenteuitjes (ik had nog stengelui staan)
2 teentjes knoflook
1/2 bosje peterselie
2 el water
2 el olijfolie
2 el tahin (sesampasta)
1/2 bij voorkeur biologische citroen (sap en geraspte schil)
1/2 tl komijnpoeder
peper en zout
 
Laat de kikkererwten uitlekken en doe ze in een blender. Voeg de knoflook, de citroenrasp en het citroensap toe. Breng de hummus op smaak met het zout, komijnepoeder, cayenne poeder en de tahin. Voeg de olie, het koude water en de peterselie toe en pureer het geheel. Roer tot slot de lente-uitjes door de hummus.
 
Bij het tajine gerecht aten wij Turks brood en de zelfgemaakte hummus. De avond kon bij voorbaat al niet meer stuk.
 
 
 
 
Bron: www.njam.tv
 


2 opmerkingen:

Laura Werensteijn zei

Lekker hummus, je brengt me op ideeen! Wat een mooie boerenkool, ik had gewild dat de boerenkool zo goed zou groeien hier in Zuid Frankrijk... het blijven bij mij zielige kleine plantjes. Het is hier te droog helaas.

Unknown zei

Dankjewel en wat leuk een bericht uit Zuid Frankrijk! Wat jammer dat de boerenkool bij jou niet wil groeien. Hopelijk doet de rest het in de zomermaanden ondanks de droogte wel goed. Mocht je de hummus uit gaan proberen dan wens ik je veel smeerplezier. Het brood in Frankrijk is vast heerlijk!